Sunday 25 August 2013

Garbage In | Garbage Out

(Sekali Salah.
Berkali-Kali Bersalah)


 

 
MUKADIMAH
Februari 1999
(Mesyuarat Disiplin)


Bismillahir rahmanir rahim
Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh


Pelanggaran disiplin sudah menjadi social issue dan social phenomena, yang menjadikan tindakan disiplin sebagai routine procedures. Kadang-kadang menjadi a mockery of justice. Pelajar seolah-olah tidak takutkan guru dan tidak hormatkan disiplin. Apakah pelajar sudah hilang self-respect atau hilang kualiti diri?. Apakah ini fenomena social deterioration atau GIGO (Garbage In, Garbage Out)? Inilah persoalan, dan inilah situational stereotype yang menyebabkan guru terperangkap dalam logical fallacy (tanggapan salah), mengandaikan ‘falsus in uno, falsus in omnibus’. (sekali buat salah, selamanya bersalah). Akhirnya sikap ‘take for granted’ menyebabkan salah dalam membuat tindakan.


Sesungguhnya bersalahnya pemimpin dalam memaafkan
adalah lebih baik daripada bersalah dalam menghukum.
(Sabda Rasullullah SAW)

Kadang-kadang kita prejudis dan bias terhadap pelajar. Kita melabelkan pelajar untuk strategi social isolation atau discrimination of character, tetapi kumpulan terpencil yang terikat dengan gang mentality ini, kadang-kadang mampu mempengaruhi dan menghasut pelajar-pelajar lain. Justeru kita perlukan pendekatan alternatif iaitu 5 TAS/Aram (Teknik Alteranatif Senario), sebagai making a virtue of necessity (perubahan sebagai penyelesaian), yang lebih memberi ruang dan peluang untuk pelajar memahami self-existence untuk memenuhi self-actualization yang berlandaskan disiplin sebagai a way of life.

5 TAS
PENTAS
Membina ekologi bestari
PINTAS
Mencegah sebelum parah
PANTAS
Bertindak sebelum terlambat
CANTAS
Mengerat sebelum menular
RENTAS
Melangkaui sempadan dan masa

Al Quran itu memberi petunjuk ke jalan yang benar
(AlIsra’: 9)

Maka tiap-tiap diri itu mengetahui apa yang dikerjakan
dan apa yang dilalaikan.

 
ARAM
(ABDUL RASHID BIN ABDUL MAJID)
Sekolah Menegah Kebangsaan Matang
21700 Kuala Berang, Hulu Terengganu
Terengganu

No comments:

Post a Comment